La llum és el conjunt de les radiacions electromagnètiques que l'ull humà és capaç de percebre. Aquestes radiacions es diferencien les unes de les altres per una propietat anomenada longitud d'ona; a cada longitud d'ona correspon un color diferent: són els colors que obtenim en descompondre la llum solar amb un prisma o que observem en l'arc iris. El conjunt de totes aquestes radiacions constitueixen l'espectre visible.
L'espectre visible forma part d'un conjunt molt més ampli de radiacions electromagnètiques, de les quals només una estreta franja és visible. Immediatament més ençà i més enllà hi ha els raigs ultraviolats i els raigs infraroigs, que ja no són visibles.
1. Síntesi additiva de colors
La llum que percebem pot provenir de fonts lluminoses o d'objectes il·luminats.Les fonts lluminoses poden ser monocromàtiques: això significa que emeten llum d'una única longitud d'ona. Però aquest fet és més aviat excepcional: tant el Sol com la immensa majoria de les fonts lluminoses emeten un conjunt de radiacions de longituds d'ona diferents.
Cal adonar-se que en barrejar llums de color, els colors resultants de la barreja seran sempre més lluminosos que els originals.
Practica amb l'aplicació que hi ha en aquesta pàgina
2. Síntesi substractiva
El mateix es pot dir dels objectes il·luminats: reflecteixen parcialment la llum que els il·lumina, i percebem un conjunt més o menys ampli de longituds d'ona diferents.
Aquest sistema és el que utilitzem quan pintem, el que utilitzen les impressores en color i les impremtes.
Quan pintem, els pigments no emeten llum sinó que sostreuen (absorbeixen) part de les radiacions de la llum. Depenent que radiació de llum absorbeixen els veurem d'un o altre color. Cada pigment treu part de la llum i com més pigments barregem més fosc serà el color que obtindrem.
Els colors primaris en la síntesi substractiva són el magenta, el groc i el blau cian.
Com que l'absorció de la llum de cada pigment no és perfecta, el color que s'obté barrejant tintes dels tres colors primaris no és el negre pur i per això a les impressores s'afegeix la tinta negra per donar més profunditat a les zones molt fosques.
Prova en el gràfic interactiu d'aquesta pàgina, com obtenir diferents colors amb aquest sistema.3.La sensació de color
No percebem els colors sempre de la mateixa manera, sinó que depèn de l'entorn: un mateix color no sembla el mateix si està envoltat d'un marc negre que d'un marc blanc.
4.Teoría del color.
Edu365.com. Vés a l´enllaç : Teoría del color
5. El cercle cromàtic.
Realitza en una làmina un cercle cromàtic i pinta´l amb pintura tipus tempera. Només has d´utilitzar el colors primaris : el groc, el blau cian i el magenta. També has de tenir el blanc iel negre.
El cercle cromàtic (vídeo de la fundació Thyssen )
5. El cercle cromàtic.
Realitza en una làmina un cercle cromàtic i pinta´l amb pintura tipus tempera. Només has d´utilitzar el colors primaris : el groc, el blau cian i el magenta. També has de tenir el blanc iel negre.
El cercle cromàtic (vídeo de la fundació Thyssen )
6. L´habitació de Vicent Van Gogh.
Pinta dos models, un amb colors freds i un altre amb colors càlids.
Aquesta vídeo ens explica de manera simple què és la llum i per què veiem els color.
Enllaç molt interessant sobre el color.
7. Obres del fotograf Carl Warner.
Es un fotograf que fa fotografies molt originals utilitzant els aliments com elements dels seus paisatges. Cal valorar el color i les textures dels aliments. Són realment inpressionants.
http:// www.carlwarner.com foodscapes (fotografies)
http:// vimeo.com/17319047 ( vídeo en angles on explica com realitza les seves obres fotogràfiques)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada